Replikk: Norske butikker bryter rutinemessig             norsk lov!

Dag Rikard Haarseth-Olsnes
Skribent

Illustrasjonsfoto, lisensiert one.com

Når man handler i en norsk butikk har man rettigheter etter forbrukerkjøpsloven.

Regelverket er meget omfattende, óg det er lagd for å beskytte oss, som svake parter mot næringslivets store (og små) aktører. Da er det utrolig synd at det er fritt frem for norske bedrifter å ignorere dette lovverket, dersom de finner det for godt. Og det gjør de helt åpenbart i stor grad.

Det kan umulig bare være oss som blir forsøkt lurt i hver sving og holdt for narr av de ulike store kjedene i Norge. Jeg har lyst til å fortelle om tre erfaringer vi har hatt med større bedrifter i Norge bare i det aller siste. Ikke som bevis for noe, for dét tror jeg ikke er nødvendig. Jeg føler meg ganske sikker på at de aller fleste vil kjenne seg igjen i å ha slike problemer. Problemer som oppstår når man som forbruker uten kjennskap til sine rettigheter og med avmaktsfølelse må hanskes med bedrifter som oppfører seg som om de er konger i egne riker. Om du ikke blir spesielt underholdt av kjøpsproblemer kan man hoppe over alt i kursiv.

-

Etter å gjort research i månedsvis var beslutningen tatt; vi ville kjøpe oss en helautomatisk kaffemaskin fra Siemens. En splitter ny én fra Elkjøp. Vi bestiller den fra Elkjøp.no med «klikk og hent»-løsning. Det hører med til historien at lovpålagt angrerettsskjema ikke følger med i eposten med ordrebekreftelse.

Vel, da vi åpnet emballasjen ligger komponentene feilpakket; melkerør ligger i en eske merket «Coffee-service-set». De er heller ikke rene, men har melkerester på seg. Til gjengjeld mangler det som egentlig skulle ligge i den nevnte esken; vannfilter, rengjøringstabletter og avkalkingstabletter. Videre var brukerveiledningen i en slik forfatning at det var åpenbart at den hadde vært håndtert.

For å skru tiden litt tilbake: Da vi hentet pakken i en elkjøpbutikk, kom ekspeditøren først med en eske med en lapp påklistret der det sto noe slikt som: «noen kaffebønner i kammeret, ellers 100 %». Jeg gjorde ham oppmerksom på at dette måtte være et produkt som ikke var helt nytt, slik vi hadde bestilt. Han unnskyldte seg og kom tilbake med en «ny» eske. Jeg mistenker at det var den samme esken, men uten lapp. Vår innvending er at om dette skjer et sted og med vilje, er det vanskelig å tenke seg noe annet enn at dette er «company wide policy». Ingen ansatte ved Elkjøp Hønefoss har noe å tjene personlig på slik behandling av kundene. Det sier seg sikkert selv at vi var alt annet enn fornøyde med å bli behandlet slik. Det er rett og slett ingen god følelse når man blir forsøkt lurt. Vi har forsøkt å sende elkjøp en epost om saken, men det er tyst som i graven fra den kanten.

-

En annen stor bedrift, Komplett.no, viser seg ikke være stort bedre. Etter månedsvis med frustrasjon og feilsøking kommer vi frem til at en RAM-brikke i familiens pc har en defekt, som får pcen til å krasje med ujevne mellomrom. Vi sender inn RAM-brikka og får beskjed om at vi skal få en «fungerende RAM-brikke» tilsendt som erstatning. RAM-brikken vi får i retur var mest sannsynlig den samme vi sendte inn. De stoler rett og slett ikke på oss når vi sier at brikka har en defekt. Men verst av alt; vi kan ikke stole på dem heller.

Uansett hvordan de testet brikka, burde de ha sagt til oss at de ikke fant feil på brikken, at de ville sende den tilbake og spurt pent om vi ikke kunne teste den igjen. I stede forsøker de seg altså bare på å sende den samme brikken tilbake, med melding om ingenting annet enn at forsendelsen inneholder en «fungerende brikke».

Det ble i alle fall umiddelbart tydelig hva de hadde foretatt seg, da vi satte inn RAM-brikken og akkurat de samme gamle feilene manifesterer seg.

Vår rett hadde vært nettopp en fungerende brikke, og vi har også rett på å i detalj vite hva som er gjort for avhjelpe situasjonen.

-

Jeg kjøpte meg et bluetooth-headset hos biltema, som viste seg å ha koblingsfeil; det var i praksis ubrukelig. Det viste seg raskt at alle headsetene av denne modellen hadde samme feil. Etter loven har man da rett på at selger erstatter varen med et annet produkt med de egenskapene man ble forespeilet; altså om dette var deg, du ville ha rett på et headset av en annen modell som erstatning, selv om det var dyrere.

Jeg viste til forbrukerkjøpsloven, men butikksjefen i butikken viste til «reglene» og avviste kravet blankt. Da jeg spurte hvilke regler dette var, som gjaldt over norsk lov, så svarte han i fullt alvor biltemaloven. Jeg resignerte og gikk derifra. Det eneste jeg fikk var pengene igjen, og muligheten til å kjøpe et dyrere headset. Men det er mindre enn jeg hadde krav på.

-

Dette er tre eksempler på rene lovbrudd bare fra det aller siste. Vi har mange, mange flere. Hadde vi bare kunne sagt at stort sett så går ting bra. Det er faktisk vår opplevelse man like ofte får sine rettighetskrav avvist som oppfylt. Det føles sikkert at vi ikke kan være alene om dette. Vi lever i en kultur der forbrukerne synes være til for næringslivet, og ikke butikkene for oss.

Det er ingen grunn til å behandle mennesker med så lite respekt som det disse bedriftene gjør! Verken brukt kaffemaskin eller defekt RAM-brikke hadde trengt være noe problem, om de bare kunne unne oss å være ærlige med oss. Og det minste man må kunne kreve er at bedriftene overholder sine forpliktelser etter norsk lov.

Hva er poenget med lover som ikke blir håndhevet? Disse lovbruddene skjer helt åpenlyst, utvilsomt med vilje, og går utover dem som loven var ment å beskytte.

Den norske næringslivsmoralen synker dypere og dypere, ingen passer spesielt på at lovbrudd ikke skjer. BI spyr ut lovbrytere hver høst, mens i forbrukertilsynet er det per dags dato tolv mennesker på jobb. Man hevder altså implisitt at tolv ansatte er nok til å passe på at fem millioner innbyggere får det de har rett på som forbrukere. Da sier det seg selv at det er fritt frem etter butikkenes eget forgodtbefinnende å forgripe seg på forbrukernes rettigheter.

-Vi vil gjerne høre om deres positive og negative erfaringer med norske butikker i kommentarfeltet, og om dere kjenner dere igjen i det som blir beskrevet.